Friday, November 12, 2010

دومين کتاب بسيار خواندنی 4

اگر تازه وارد اين وبلاگ شده باشيد، توصيه می کنم پيشينه اين پست را در پستهای زير ببينيد:
دومين کتاب بسيار خواندنی
دومين کتاب بسيار خواندنی 2
دومين کتاب بسيار خواندنی 3
پلات ادبی و پلات تجاری (بازاری)
تفاوت اين دو نوع پلات در سرعت اتفاقات و تاکيد داخلی يا خارجی آنهاست. پلات ادبی سرعتی به نسبت کند دارد و بيشتر در مورد زندگی درونی شخصيت اصلی است . در پلات بازاری بيشتر اتفاقات و اعمالی داريم که از خارج برای شخصيت اصلی اتفاق می افتد. در آخر اين صفحه می توانيد تصويری از چگونگی جلو رفتن اتفاقات در دو نوع پلات را ببينيد.

در يک داستان معمولا هر دو جز پلات را می توان يافت. مثلا داستان "يک نقشه ساده" نوشته اسکات اسميت در داخل ذهن شخصيت اصلی اتفاق می افتند ولی جهت حرکت اتفاقات مثل رمانی جنائی بازاری است.
رمان ادبی ابهامها را راحت تر می پذيرد. ممکن است پايان داستان خواننده را در شک بگذارد. در آخر ناتور دشت نمی دانيم چه بر سر هولدن می آيد و اين باعث قدرت بيشتر داستان می شود.
رمان بازاری معمولا عاقبت بخيری است. گاهی گفته می شود رمان بازاری بر اساس پلات و رمان ادبی بر اساس شخصيت است. ولی اين گفته درست نيست. در هر دو مورد شخصيت نقش اساسی را بازی می کند.

دو پيشنهاد ساده
اگر ادبی می نويسيد، سعی کنيد کمی به داستانتان سرعت دهيد و يکی دو عامل بازاری به آن اضافه کنيد. احتمالا اين عناصر را دوست خواهيد داشت و  همين موضوع برای خواننده شما هم صدق می کند.
اگر بازاری يا تجاری می نويسيد. شخصيتتان را عميق تر کنيد. اين باعث می شود داستان برای خواننده رضايت بخش تر باشد.

آيا اين مباحث به نوشتن کليشه ای نمی انجامد؟
بعضی از نويسندگان از فکر کردن در مورد پلات بدشان می آيد، چون ممکن است به نوشتن کليشه ای بيانجامد. ولی چرا چيزی کليشه می شود؟ برای اين که موفق بوده است.
دستور پخت املت آميختن تخم مرغ  و گوجه، گرم کردن ماهيتابه، ريختن روغن در ماهيتابه و ريختن آميخته تخم مرغ و گوجه در ماهيتابه است. ولی با اين حال املت من کجا ، املت يک آشپز حرفه ای کجا. با وجود کليشه اين ادويه و ريزه کاریهاست که کار را يگانه می کند. در داستان نوشتن سه عامل شخصيت، صحنه پردازی و ديالوگ اين کار را می کنند.

شخصيت
لاگوس اگری در کتاب هنر نوشتار خلاق می گويد:" شخصيتهای سرزنده  هنوز رمز و فرمول جادوئی نوشتار بزرگ و پايدار است. نوشته نويسندگانی که با کارهايشان ناميرا شده اند را مطالعه کنيد و به اين نتيجه می رسيد که نفوذ غيرمعمول آنها به شخصيت انسانها چيزی است که باعث زنده نگه داشتن نوشته آن ها در طی قرنها شده است."

صحنه پردازی
آيا می توانيد ما را به جائی ببريد که قبلا نديده ايم؟ چنين کاری پلات شما را زنده می کند. خواننده ها دوست دارند از جزييات زندگی کاری ديگران با خبر شوند. تحقيق کنيد. خود را در حرفه ای فرو بريد، اين کار را می توانيد با فراگرفتن آن حرفه يا با مصاحبه با متخصص آن رشته انجام دهيد.

ديالوگ
ديالوگ ابزار خوبی برای رنگ و لعاب دادن به پلات شماست. ديالوگ کمک می کند که شخصيت يگانه بسازيد و پلات را جلو می برد، اگر ديالوگی اين دو کار را نمی کند بايد حذف شود.
چند نکته در مورد ديالوگ: مطمئن شويد که شخصيتهای شما برای صحبت کردن، روشی يگانه دارند. هيچ دو شخصيتی نبايد به يک گونه سخن برانند. دوم اين که واژه هائی که شخصيتها به کار می برند، بايد چيزی در مورد آن ها به ما بگويد.
به ديالوگ به عنوان سلاحی نگاه کنيد که در پلات به کار می رود . پلات يک مقابله است، يک نبرد. پس شخصيتهای ما بايد از جنگ افزار کلامی استفاده کنند.

nstwfew3wdtzrmhdb54d.jpg
cui78ldbx0s8d8capry.jpg

No comments: