Monday, November 8, 2010

اين پلات که گفتی، يعنی چه؟ دومين کتاب بسيار خواندنی3

اگر به دنبال نوشته ای هستيد که خواننده داشته باشد بايد پلات داشته باشيد، پلات چيزی است که پرسشهای زير را برای خواننده جواب می دهد:
اين داستان در مورد چيست؟
آيا اتفاقی می افتد؟
چرا بايد به خواندن ادامه بدهم؟
اصلا چرا بايد خواندن اين کتاب برايم اهميت داشته باشد؟
خواننده وقتی کتاب را در دست می گيرد، به دنبال تجربه ای متفاوت است، تجربه ای که با تجربه روزمره او فرق داشته باشد.
داستان خوب خواننده را به مکانی جديد می رساند و اين کار را به وسيله حقايق و بحث و جدل انجام نمی دهد، بلکه از راه زندگی خيالی که در صفحه کتاب اتفاق می افتد اين کار را عملی می کند.
پلات به زبان ساده
اصول ساده ای وجود دارد که اگر فرا بگيريد و بر روی آن ها تمرين کنيد، می توانيد به پلات مناسب دست بيابيد. اين اصول را می توان به صورت زير بيان کرد:
LOCK: L=Lead, O=Objective, C=Confrontation and K=Knockout
L=Lead
شخصيت هدايت کننده
يک پلات قوی با شخصيتی که هدايت کننده قوی باشد شروع می شود. شخصيتی که توجه شما را جلب کند، اين به اين معنی نيست که اين شخصيت مثبت يا جذاب باشد، ممکن است شخصيت کاملا منفی باشد، اما توجه شما را به خودش جلب کند.
O=Objective
هدف
وجود يک هدف، يک خواسته، يک تمنا در پلات لازم است. هدف دو شکل می تواند داشته باشد، به دنبال چيزی رفتن يا از چيزی فرار کردن.
پلاتهای استوار تنها يک هدف برجسته برای شخصيت هدايت کننده دارند که "سوال داستان" را می سازد. هدف بايد برای شخصيت هدايت کننده حياتی باشد.
اگر هدف را زنده ماندن شخصي هدايت کننده يا جلوگيری از مردن فردی ديگر بگذاريد هميشه جواب می دهد. در سکوت بره ها بوفالو بيل می خواهد جلوی کشته شدن يک بيگناه ديگر را بگيرد.
C=Confrontation
تقابل
بايد چيزهائی باشند که مانع رسيدن شخصيت هدايت کننده به هدفش بشوند. اگر شخصيت اصلی بدون مزاحمت  به آن چيزی که می خواهد برسد، خواننده را از نياز مخفيش يعنی نگرانی محروم کرده ايم. يادتان باشد، هيچوقت قهرمانتان را راحت نگذاريد.
K= Knockout
هيچوقت از خودتان پرسيديد که چرا از بازی فوتبالی که مساوی می شود ناراحت می شويم، برای اين که دوست داريم آخر بازی يکی زمين بخورد. در مورد مسابقه بوکس هم همينطور است. در داستان هی آخر داستان بايد قدرتی مشابه زمين زدن يا زمين خوردن داشته باشد.
چند جور پلات وجود دارد؟
با اين که انواع مختلفی پلات تعريف شده است که در بخش 12 به آن ها خواهيم پرداخت، اما همه پلاتها را می توان به اين صورت خلاصه کرد. شخصيت اصلی که هدفی مشخص دارد، با مخالفتهائی مواجه می شود و سير داستان را تا انتها طی می کند.
هدف می تواند داخلی يا خارجی باشد، مخالفتها می تواند فيزيکی يا روانی باشد، اما هميشه سيستم چهارگانه ای که ذکر شد را می توانيد در پلات ببينيد.
بارنابی کونراد می گويد:" وقتی که شخصيتی با مشکلی، مشکلی جدی، پيش رو داشته باشی، ديگر طراحی پلات نامی فانتزی (سوسولی) می شود برای اين که چگونه او سعی می کند از شرايط نامطلوب خارج شود.

No comments: