Thursday, October 28, 2010

دومين کتاب بسيار خواندنی

در پستی به نام "يک کتاب بسيار خواندنی" قول دادم که به هفت کتاب درمورد داستان نويسی بپردازم. 
دومين کتابی که از اين مجموعه هفت گانه شروع به خواندش کردم کتاب زير است:

Plot & Structure: (Techniques And Exercises For Crafting A Plot That Grips Readers From Start To Finish)

قبل از پرداختن به کتاب در مورد واژه پلات کمی توضيح بدهم. برخی واژه طرح را به جای پلات می گذارند. اين کار چند اشکال دارد، اول اين که چيزی به اسم 

outline

داريم که با پلات فرق می کند و بهتر است که واژه طرح را برای آن کنار بگذاريم. دوم اين که طرح واژه تازی است،. ولی از همه مهتر اين که وقتی در مورد داستانی که خوانده ايد صحبت می کنيد، بگوييد پلاتش اشکال داشت، کلی کلاس دارد، همه فکر می کنند کلی در مورد داستان نويسی چيز می دانيد، ولی اگر بگوييد طرحش اشکال داشت ،کسی محلتان نمی گذارد. برخی واژه پيرنگ را جای پلات گذاشته اند که تمام فوايد فوق را دارد و واژه زيبائی نيز هست.
در بخش اول نويسنده کتاب در مورد دروغ بزرگ صحبت کرده است:

او می گويد که در دبيرستان دوست داشته نويسنده بشود، ولی به او گفته اند برای نويسنده شدن بايد استعدادش را داشته باشی. در دانشگاه آقای بل (همان نويسنده کتاب که اگر بخواهيد خودمانی صدايش کنيد، می توانيد جيمز بناميدش)، به کلاس کارور داستان نويس مشهور می رود و باز به دروغ بزرگ بر می خورد:
"اگر می خواهی نويسنده شوی، بايد استعدادش را داشته باشی"

من می خواهم نکته ای را اضافه کنم. همه فکر می کنند يک معلم خوب کسی است که موضوع تدريسش را به خوبی انجام دهد، و هرکس موضوع تدريسش را به خوبی انجام دهد معلم خوبی می شود. هر دو قسمت جمله قبلی اشکال دارد. کارور داستان نويس خوبی بوده است، ولی دليل نمی شود معلم خوبی برای داستان نويسی بوده باشد. در مورد قسمت اول جمله شايد بگوييد که اين ديگر درست است. ولی در شخصيت شناسی ام بی تی آی، گفته می شود که مردم در جمع آوری اطلاعات دو گونه اند ،برخی اطلاعات را به جز دريافت می کنند، اينها کننده های خوبی هستند، برخی اطلاعات را به صورت کلی می گيرند، اين ها ممکن است کننده خوبی نباشند، اما معلم خوبی هستند.

به کتابِ جيمز عزيز برگرديم. جميز می گويد از وقتی دروغ بزرگ را شناختم، فهميدم که نويسنده شدن را بايد با ديسيپلين و تمرين فرا گرفت. و اين کتاب برای همين است. او می گويد برای اين که در نوشتن پلات استاد شوی، بايد مربی خودت باشی.

در پست بعدی به خصوصياتی که مربی بايد تقويت کند می پردازم.   

1 comment:

رضا said...

دریایی نشونمون دادی و قطره طره می دهی