Saturday, March 29, 2008

يک معما و تفکر جانبی


گروهی از معماها، جوکها و داستانها هستند که تفکر جانبی ما را فعال می کنند. حالا اگر بپرسيد تفکر جانبی چيست، بايد بگويم اين را هم بگذاريد روی چيزهای که قول دادم در پستهای آينده در موردش بنويسم. ولی همين قدر بدانيد که تفکر جانبی که در مقابل تفکر عمودی قرار می گيرد، گونه ای تفکر است که با تفکر استدلالیِ نقادِ روزانه ما فرق می کند. از اين به بعد هر چند وقت يک بار يکی از اين معما ها يا داستانها را در وبلاگم می گذارم:
اگر پشت در اتاقی قرار داشته باشيد که هيچ درزی برای ديدن نور داخل آن نباشد و پشت در سه کليد برق باشد و بخواهيد فقط با يک بار باز کردن در بفهميد کدام کليد چراغ اتاق را روشن می کنيد چه می کنيد؟ پيش فرض اين است که وقتی که در را باز می کنيد اجازه بازی با کليدها را نداريد و فقط قبل از باز کردن در می توانيد اين کار را بکنيد.

1 comment:

راوی said...

در مسائل خلاقيت هيچ راه حلی انحصاری نيست، بنابراين يکی از راه حلها اين است:
کليد اول را می زنيد، پتنج دقيقه صبر می کنيد و آن را قطع می کنيد، بعد کليد دوم را می زنيد و در را باز می کنيد. اگر اتاق روشن بود کليد دوم چراغ اتاق را روشن می کند. اگر اتاق خاموش بود می رويد به لامپ دست می زنيد، اگر داغ بود کليد اول چراغ را روشن می کند و اگر لامپ سرد بود کليد سوم.