Friday, May 27, 2011

ظهور "پرو آم" ها


گروهی جدید در حال شکل گیری هستند. من فکر می‌کنم ظهور این گروه خبر بسیار خوبی است. این‌ها «پرو آم»‌ها هستند، کلمه‌ای تشکیل شده از حروف اول کلمه‌های پروفشنال و آماتور. این افراد آمائورهائی هستند که برای کارشان استانداردهای بالائی قائل هستند و گاهی برونده هائی به مراتب ارزشمند‌تر از پروفشنال‌ها تولید می‌کنند. اگر بپرسید که چرا چنین گروهی اکنون، و نه پنجاه سال قبل، شکل گرفته‌اند، پاسخ می‌دهم پیشرفت فناوری باعث شده است که ابزارهائی که قبلا هزینه بر بوده است، به سادگی در اختیار ما باشد. دو نمونه از برون ده‌های «پرو آم»‌ها، سیستم عامل لینوکس و ویکی پدیاست. این دو را پروفشنال‌ها تولید نکرده‌اند ولی محصولی کاملا حرفه‌ای هستند.
 «پرو آم» کسی است که کاری را آماتوری و بیشتر به خاطر عشقش به آن کار دنبال می‌کند، اما استانداردهای حرفه‌ای برای خودش قائل است.
خیلی از دوستان برای اینکه در رشته‌ای موفق شوند به دنبال ورود به دانشگاه در آن رشته و گرفتن مدرک تخصصی برای موفقیت هستند. این کار برای بعضی ازحرفه‌ها مانند پزشکی که اجازه کار در آن‌ها وابسته به داشتن مدرک آن رشته است، شايد کاملا به جا باشد، اما چنین تفکری برای رشد در خیلی از رشته‌ها شاید باعث تلف کردن عمر شود. به این دوستان توصیه می‌کنم به "پرو آم" شدن فکر کنند.

5 comments:

Anonymous said...

کاملا موافقم با نظرت. حتی به نظر من برای رشته های پزشکی هم باید قضاوت به مردم واگذار بشه که برای درمان پیش هر کسی که خواستند بروند.

راستی راوی جان، این مستند
century of the self
بی بی سی رو دیدی؟
فکر کنم خوشت بیاد.
راستی اگه نمیخندی بهم، یه سر به این وبلاگ بزن نظرتو بعد بپرسم.
http://illusion.pelakfa.com/

یه مرد امیدوار said...

موضوع خوبی برای فکر کردنه

Saber said...

ممنون.

Saber said...

ممنون.

راوی said...

صابر گرامی
توضيح بيشتر درباره پرو ام ها را وب سايتم که در حال شکل گيری است دادم. به زودی در مورد مديوم هم بيشتر خواهم نوشت.
http://www.zamanii.info/index.php/2013-03-25-16-12-33/2013-03-25-16-16-33